Advanced Nutrition Products

SALT

Så här ser min favoritfrukost ut men idag blir det gröt med äggvita och kvarg. Mest för att jag ska försöka vänja mig av med salt. Allvarligt talat, jag vet INGEN som saltar mat så mycket som jag gör och jag saltar på allt.

Vi svenskar äter 10 till 12 gram salt per dag. Det är dubbelt så mycket salt som vi ”borde” äta. Salt binder vätska i kroppen och påverkar därför vår hälsa på flera sätt, bland annat kan det bidra till att öka vikten och höja blodtrycket. Vi människor behöver få i oss salt, men det räcker med ungefär ett kryddmått om dagen. De flesta äter mycket mer än så.

För mycket salt kan vara en orsak till högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för att man ska drabbas av hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och skador på njurarna.

TIPS

  • Ät mindre av salta chark- och köttprodukter, extrasaltat bordsmargarin, vissa dessertostar, salta snacks, soppor och såser.
  • Minska mängden salt i matlagningen. Även sojasåser och buljong innehåller mycket salt.
  • Smaksätt med färska örter eller örtkryddor i stället men se upp med kryddblandningar som ofta innehåller mycket salt.
  • Sätt smak på maten med vitlök, ingefära, chili, citron, lime och rött eller vitt vin.
  • Byt ut vanligt salt mot mineral- eller örtsalt, som innehåller mindre mängd natrium.
  • Salta inte extra på maten.

Jag vet inte hur detta ska gå, jag älskar verkligen salt och salt älskar mig.

Kommentera

