Advanced Nutrition Products

INTERVALL

Jag tror det var de nya tightsen som gjorde löprundan så sjukt bra! Körde intervaller och var helt slut efter 30 min. Kan dock konstatera att jag har fått väldigt mycket starkare ben och bättre kondition det senaste halvåret. Så, varför intervaller?

Om du brukar träna löpning ett par gånger i veckan eller kanske bara en gång i månaden, så kommer du märka en snabb utveckling i början som sedan stannar av. Detta gäller särskilt löparen som springer tre gånger i veckan, förutsatt att man håller samma tempo. Om man vill öka sin snabbhet och uthållighet så måste man också påfresta kroppen mycket mer. Detta gör man bra genom intervallträning. Kroppen har en försvarsmekanism som ökar syreomsättning samt musklernas styrka för att kunna stå emot en likadan påfrestning nästa gång. Om man då tränar intervall kommer kroppen göra denna sak mellan varje intervall vilket leder till väldigt bra träning.

Kom ihåg att intervaller inte är något lätt att ge sig på. Det är rekommenderat att man är van vid att springa 8 km per vecka uppdelat på max två gånger. Detta är för att det är väldigt påfrestande med intervallträning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s