Advanced Nutrition Products

MUSKLER OCH ENERGI


Visst förbrukar styrketräning energi, men inte så mycket som man oftast tror

Den bästa träningskombinationen oavsett prestationsnivå är att blanda konditionsträning med styrketräning där fokus ligger på stora muskelgrupper som ger en stor hormonell respons. Det är fortfarande många som påstår att ”muskler bränner sjukt mycket energi” och visst bränner muskler mer än fett men faktiskt inte så mycket som det påstås. Tidigare ansågs ökningen av basalmetabolismen (BMR) via ökad muskelmassa vara anledningen till att kombinationen styrka-kondition är så effektiv men ökad mängd muskelmassa ger endast en marginell effekt då kroppen består av ca 40% muskler men endast förbrukar ca 20% av energin i vila. Detta innebär att en person med BMR på 1500 kcal endast behöver ca 300 kcal till muskulaturen per dygn. En ökning av 1 kg muskler ökar energiförbrukningen med endast 10-22 kcal per dygn…

Alltså, det som förbrukar mest energi i vila är de inre organen som endast utgör ca 25 % av kroppsvikten men står för ca 50 % av energiförbrukningen i vila…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s