Advanced Nutrition Products

MOOD FOOD

Läste som sagt en artikel igår om att äta sig lycklig, alltså att kosten man väljer påverkar psyket och hur vi mår. Alla kan förbättra hjärnans förmåga att känna glädje och välbehag, det handlar om att vårda sitt belöningssystem. Det styrs av olika signalsubstanser – hjärnans budbärare mellan nervcellerna. Serotonin och dopamin är de viktigaste signalsubstanserna för humöret. Dopamin gör oss pigga och aktiva medan serotonin (finns i valnötter, bananer och ananas) gör oss lugna.

Dock gäller det att hålla koll på belöningssystemet då det triggas igång av framför allt socker och fett. Sockret frigör dopamin medan fett (grädde, nötter, choklad) får serotoninet att flöda. För mycket av det goda bör alltså undvikas då det istället leder till snabba kolhydratkickar och fetma…

Fler och fler studier visar att det går att behandla psykisk ohälsa med mat istället för medicin. En serotoninrik (mycket fett) kost kan göra oss mer sociala och stresståliga medan en kost med låga serotoninnivåer (fettfattig) kan ge ängslan, tvångstankar och ett aggressivt impulsstyrt beteende. I Sverige har studier gjorts där ”lyckopiller” ersatts med omega-3 och fått ett likvärdigt resultat.

Jag kan vara extremt kräsen med vad jag äter, mest för att jag vill ha så ren mat som möjligt, jag vill helt enkelt veta vad det är jag äter och hur den maten kommer att påverka min kropp. Självklart unnar jag mig både hamburgare och godis om jag vill det men man har ju bara en kropp liksom, varför inte ge den det bästa?

Kommentera

