Advanced Nutrition Products

Överträning


Stalltid = perfekt återhämtning

Har på senare tid insett att överträning (negativ) är mycket vanligare än vad man tror. Det är skillnad på positiv och negativ överträning där negativ överträning är ett tillstånd medan positiv överträning är en process. Gränsen verkar hårfin och visst kräver prestationshöjning och muskulär utveckling överträning men så fort det blir en obalans mellan belastning och återhämtning är man ute på tunn is. Om återhämtningen är för kort eller uteblir helt uppstår ingen superkompensation – att kroppen blir bättre anpassad än innan, istället svarar en övertränad kropp med symptom som t.ex. minskad motivation, nedsatt prestation, förhöjd vilopuls, infektioner och insomningssvårigheter och då är det verkligen hög tid ta sig en titt på sin hälsa och träningsupplägg.

Personligen kan jag ju som bekant slarva lite med min egna återhämtning, har man ingen plan med sin träning utan bara kör på så hamnar man lätt i någon typ av svacka eller överträning. Speciellt då man fastnar i en ond cirkel där man tränar ännu mer för att resultaten uteblir när man egentligen borde vila. Därför har jag planerat lite bättre denna gång och även lagt in viloperioder för återhämtning. Av någon anledning är det väldigt lätt att förtränga att det faktiskt är under återhämtning som kroppen bygger upp sig.

Råd: LYSSNA PÅ KROPPEN! Ingen annan än din egna kropp kan ju egentligen tala om hur du mår och kroppen är väldigt bra på just detta. Jag gillar verkligen inte att vila men att avstå från träningen en dag om man inte känner sig helt 100 kan banne mig göra underverk inför nästa pass. Sömn är jag däremot extremt noggrann med. Jag måste ha 8 timmars beauty sleep och jag kan lätt somna innan kl 22 (men så älskar jag ju att vara uppe med tuppen också!). Sista tipset får bli näringsintaget, att leva på fast food men ändå träna hårt kan funka ett tag men kroppen vill ju ha varierad kost för att må så bra som möjligt. Egentligen är de flesta medvetna om ovanstående men ändå försöker man (även jag!) hitta genvägar. GENVÄG = SENVÄG!

Kommentera

