Advanced Nutrition Products

Hälseneinflammation

Tredje dagen med ont i hälsenan… Brukar aldrig behandla sådana här smågrejer men eftersom jag älskar att springa och vill att det ska bli bra så snart som möjligt har jag letat fram Voltaren. Det är ju väldigt vanligt att överbelasta hälsenan och rådet som jag tidigare fått är att absolut inte löpträna förrän smärtan är borta (även om det bara är lite smärta). Tar man inte smärtan på allvar kan det bli värre och en riktigt go hälseneinflammation. För att vara helt ärlig så är ju alltid det bästa att försöka lyssna på kroppen, ibland kan man jogga lite lugnt utan att känna av någon smärta men att pressa ute i joggingspåret fastän det gör ont är aldrig smart.

Lite senfakta

Den bindvävshinna som omger varje skelettmuskel övergår vid muskelns slut i en sena som fäster vid skelettet. Senorna består av stram bindväv. De kortaste senorna är bara några millimeter långa och de längsta är cirka 30 centimeter.

Vid fästpunkten till skelettet flätas senans bindväv in i benvävnaden. Förankringen blir därför mycket stark. Kraften som uppkommer i muskeln när den drar ihop sig överförs till senan och vidare till skelettdelarna som därmed rör sig.

Senor kan lätt utsättas för slitage. På många ställen, speciellt där senan glider över en hård benkant, finns därför senskidor eller slemsäckar som skyddar senorna. Handens och fotens senor är speciellt utsatta och löper därför i senskidor. Slemsäckar kan ha förbindelse med ledhålor. Både senskidor och slemsäckar innehåller vätska som minskar friktionen. Senorna kan dessutom hållas på plats av ledband.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s