Advanced Nutrition Products

Alkohol och fettförbränning


När det kommer till alkohol har jag inga som helst problem med att hoppa över snaps, drinkar, öl, vin och allt som det bjuds på i överflöd under sommarhalvåret. Man får vara tacksam för att man har disciplin vad gäller något för alkohol har ingen som helst positiv effekt vare sig på träning eller fettförbränning.

Fett är den energikälla som ger flest kalorier per gram, 9 kcal per gram. Näst efter fett är alkoholen vår energitätaste källa med hela 7 kcal per gram. Eftersom alkoholen innehåller kalorier, kan alkoholintaget också bidra till att vi går upp i vikt. Even worse; ingenting av det du ätit förbränns förrän all alkohol är förbränd. Eftersom alkoholen är giftig för kroppen arbetar levern för att göra sig av med den först av allt. Det innebär i sin tur att fettförbränningen minskar och fettet lagras. Som grädde på moset ökar alkohol aptiten, vilket kan vara en av orsakerna till att man lätt äter mer än vad man tänkt sig när man dricker alkohol. Ett annat resonemang kring varför man ibland äter extra mycket när man dricker alkohol är att man lätt tappar kontrollen över hur mycket man stoppar i sig under alkoholens inflytande.

Man tränar för att bygga upp kroppen, men det som egentligen händer när man tränar är att man bryter ned kroppen. Efter träningen kompenserar kroppen och återställer det man skadat under träningen plus lite till. Det handlar alltså om en hyperkompensation. Det problematiska med alkoholkonsumtion i samband med träning är dels att alkoholen hindrar och förstör den nödvändiga återhämtningen. Dels att alkohol motverkar skyddet inför sjukdomar. Studier har visat att risken att drabbas av depression, hjärt/kärlsjukdomar, sömnbesvär, högt blodtryck, cancer och stress minskar av träning. Alkohol ökar istället risken för att drabbas av samtliga dessa problem och sjukdomar, särskilt vid högre konsumtion.

Det går inte heller att kompensera för de negativa effekterna av alkoholen genom att träna mer. Snarare tvärtom, risken är att man istället då helt berövar kroppen möjligheten till återhämtning. Träningen blir då negativ och nedbrytande. Det nordiska helgdrickandet innebär också problem i sig.

För att sammanfatta:

Alkohol motverkar eller förstör hälsofördelarna med fysisk träning

Träning minskar risken för stress, depression och högt blodtryck medan alkoholen ökar risken att drabbas. – För att träning ska vara nyttig krävs att kroppen får möjlighet till återhämtning. Dricker du alkohol under vilan störs den här processen.

Kalorilista/dl dryck

Punsch och likör – 260 kcal • Konjak och whisky – 245 kcal • Brännvin, vodka, gin och rom – 225 kcal • Portvin – 170 kcal • Vitt vin, sött – 100 kcal • Rött vin – 70 kcal • Vitt vin, torrt – 70 kcal • Starköl – 50 kcal • Lättöl – 25 kcal

Självklart tycker jag att man ska unna sig ett glas vin eller vad man nu känner för ibland, men man bör vara medveten om hur alkohol påverkar kroppen och vilken effekt den kan ha på träningen. Sunt förnuft gäller!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s