Advanced Nutrition Products

Styrketräning och fettförbränning

Jag tycker verkligen att det är jättekul när folk runt omkring mig tar tag i sin hälsa och börjar träna! Att spendera tid i gymmet är bland det bästa jag vet men många går dit med argumentet att muskler förbrukar mycket energi i vila och ju mer muskler desto högre energiförbrukning. Det verkar som att den allmänna uppfattningen är att muskler bränner enorma mängder fett. Hur ligger det till då?

Jo, det stämmer att mer muskler ger högre BMR (basal metabolic rate) men att energiförbrukningen skulle öka dramatiskt som ett resultat av styrketräning är inte helt sant. Olika mätningar har visat att muskelmassa i vila faktiskt inte är en speciellt aktiv vävnad eftersom den ökade energiförbrukningen av ett kilos muskelökning endast uppgår till mellan 10-22 kcal/dygn. Inte några enorma mängder som förbränns med andra ord. Dock innebär ju en ökad muskelökning en ökad last för kroppen att bära runt på och detta ökar energiförbrukningen vilket i sin tur kan vara positivt om det är viktminskning man är ute efter. För att sammanfatta är det den ökade lasten som muskelökningen innebär som medför en ökad energiförbrukning och inte muskelns ökade energiförbrukning i vila som många verkar tro.

Muskelmassan står för ca 20% av den totala energiförbrukningen trots att vävnaden utgör nästan hälften av kroppsvikten. Muskelmassa har med andra ord låg metabolisk aktivitet… Dock har styrketräning många andra positiva effekter:

Stärker skelettet
Ger bättre hållning
Minskad belastning på leder och ligament
Ökad syreupptagningsförmåga
Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s