Advanced Nutrition Products

En kexchoklad?


EN KEXCHOKLAD – det får patienterna på Östra Sjukhusets strokeavdelning. Varför göra situationen värre?

Ibland kan man ju behöva påminna sig själv, särskilt när det snart är dags för semestertider… Givetvis bör kostupplägg utformas individuellt efter träningsmål och livsstil men att utgå från dessa 5 tips är en bra början!

1. Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

2. Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.

3. Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.

4. Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.

5. Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.

Enligt livsmedelsverket äter i dag genomsnittssvensken ungefär dubbelt så mycket ”tomma” kalorier (läsk, glass, godis) som kroppen har plats för. Bäst mår den som äter regelbundet, frukost, lunch, middag och något mellanmål och som rör sig varje dag, skriver verket på sin hemsida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s