Advanced Nutrition Products

LOVE protein

Min pappa tycker att jag är lite lätt besatt av protein (nu snackar vi både proteinpulver och mat) och tror inte riktigt på att protein är viktigt vid träning… (ETT ägg räcker anser han…). Nu är ju detta ett av de få områden som jag har mer koll på än vad han har (!) och så här ligger det till:

Proteinets främsta uppgift i kroppen är just att förse celler med byggstenar – aminosyror som används av kroppen för tillverkning av dess egna proteiner. Dessa aminosyror delas upp i två grupper: essentiella (livsnödvändiga – kan ej tillverkas i kroppen utan måste tillföras via kosten) och ickeessentiella (inte livsnödvändiga – tillverkas i levern ur de essentiella aminosyrorna).

Det protein som kroppen tillverkar har många viktiga funktioner: bygger upp vävnader, enzymer, hormoner, immunförsvaret, antikroppar… Att jag klarade mig utan kött i flera år är ett mysterium och jag mår väldigt mycket bättre nu! Kött, fisk, skaldjur, ägg, quorn och sojabönor är bra proteinkällor men animaliska proteinkällor anses faktiskt vara bättre än vegetabiliska eftersom de innehåller fullvärdiga proteiner – de innehåller tillräckligt med essentiella aminosyror. Att vara vegetarian ställer ju därför vissa krav på planering och att verkligen kunna sin kost.

Hur mycket protein ska man äta då? Som alltid varierar det. Rekommendationen ligger på ca 1g protein/kg kroppsvikt/dag men vill man bygga muskler bör man lägga sig något högre, gränsen brukar dras vid 3g protein/kg/dag. Har man inga njur- eller leverproblem är det bara att köra på🙂


Godaste proteinpulvret enligt mig!

Kommentera

