Advanced Nutrition Products

Skador på gymmet

Man ser himla konstiga utföranden på gymmet ibland. Dessa måste vara topp 3:

Hantellyft åt sidan: 99% (även jag själv när jag är ofokuserad!) verkar lyfta hantlarna ovanför 90 grader i axelleden. Kanske inte ger någon smärta direkt men det finns stor risk för inklämning av supraspinatussenan och slemsäcken bursa subacromialis.


En go extension (böjning bakåt) av ryggraden på nedersta bilden…

Latsdrag: Den goaste varianten av latsdrag såg jag faktiskt igår –  en äldre dam som verkligen tog i för kung och fosterland. Problemet var att hon liksom böjde hela ryggen bakåt i en jättesvank, en superextension av ryggraden med andra ord där facettlederna komprimeras som bara den. AJ.


Om det är någon del av kroppen som är förj*vla äcklig så är det knät. Har varit med om att knät (inte mitt thank god) låste sig i ett läge (meniskerna) så att det blev akutoperation. Kommer aldrig glömma detta och har lätt knäfobi.

Knäböj: Mitt högerknä är mycket instabilare än vänsterknät. Ibland vacklar det åt sidorna vid knäböj och ibland går knät över foten i utfall, inte ok. Detta kan ge smärta i knäleden, för mycket belastning på menisker och smärta på baksidan av knäskålen då den trycker för mycket på lårbenet. Fokus gäller för mig här…

Tänk på hur ni utför dessa övningar nästa gång! Så himla lätt och onödigt att göra fel! Vet flera killkompisar som verkligen pressat i axelövningarna och vad hände? Rehab med gummiband i ETT år…

Kommentera

