Advanced Nutrition Products

Varför stretcha?

Efter att ha pluggat stretch inser man ju hur viktigt det är att stretcha… När jag slutade med pilates la jag ner stretching totalat, tog för mycket tid tyckte jag. Och vad hände?! Skada i knät och ont i höften, kanske kunde ha undvikit detta om jag ägnat 10 min/dag åt att stretcha.

Varför ska man stretcha?

Den stora anledningen heter muskelförkortningar – när korsbryggorna är överlappade och låsta och fascian är stel. Som resultat får man sämre blodcirkulation (både lokalt i muskelfibern och i muskeln som helhet), ansamlingen av mjölksyra ökar och bortforslingen av det venösa blodet försämras vilket leder till en retning av smärtnervändar. Smärtan gör att muskeln spänner sig ännu mer, det gör ännu mer ont och så kallade triggerpunkter kan bildas. Inte gött alls faktiskt. Stress, dålig hållning, inaktivitet/aktivetet och monotona rörelser kan alla orsaka smärta som faktiskt blir bättre av stretching.

Vilka effekter kan stretching ge?

Ökad rörlighet
Minskad skaderisk
Stimulerar blodcirkulationen och ämnesomsättningen i muskler och bindväv – främjar återuppbyggnad och minskar smärta
Minskar nivån av stresshormoner i kroppen

Stretching är inte särskilt svårt alls, tar inte lång tid men ger himla bra effekt. Maximalt töj i muskeln vid minimalt rörelseutslag gäller🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s