Advanced Nutrition Products

Coffee, please!

Kaffe är nog den godaste drycken (förutom vatten) jag vet som jag aldrig tröttnar på. Visst är jag extremt kaffeberoende och får huvudvärk om jag inte dricker kaffe inom en timma när jag har vaknat på morgonen men annars hittar jag inget negativt med min överkonsumtion. Kaffe har ju faktiskt många positiva egenskaper:

Skyddar mot vissa cancerformer
Lägre risk för depressioner och Alzheimers
Lägre risk för leverskador/hjärt-kärlsjukdom/diabetes typ 2
Ökar fettförbränningen

Det är faktiskt koffeinet (tar man rena koffeintabletter har det motsatt effekt eftersom de ger en sämre insulinkänslighet) som har en positiv effekt på fettförbränningen, det ökar leverns energiförbrukning och frigör fett från fettcellerna. Även ämnet klorgensyra som finns i kaffe påverkar fettförbränningen. Ta en kaffe innan dagens träningspass!

Btw, vi snackar i första hand bryggkaffe här, inte latte eller cappuccino 🙂

Kommentera

