Advanced Nutrition Products

Rätt fett

Har diskuterat fett i helgen och kan konstatera att det är lätt att äta FEL fett om man inte har koll. Fett är livsnödvändigt för kroppen (hjärnan består av fett, fett behövs för att bilda könshormoner) men just nu verkar det råda fettkaos i media. Det är ju mycket snack om LCHF (en kost som jag själv gillar) men att vräka i sig t.ex. bacon funkar ju inte… Om man vill bränna fett ska man faktiskt undvika bacon, fläskfärs, sidfläsk, korv och för mycket smör/grädde/ost.

Dessa fetter (mättade) är väldigt fettlösliga och trivs därför i fettcellerna. Fettet sänker insulinkänsligheten och det krävs alltså mer insulin för att reglera blodsockret. Insulin är det hormon som får fettcellerna att ta upp fett, med andra ord blir man fetare av mer insulin. Så fort intaget av mättade fetter ökar verkar energiförbrukningen och fettförbränningen minska. Som om det inte vore nog så är mättat fett svårare att förbränna än enkelomättat eller fleromättat fett…

Vad ska man äta för typ av fett då?

Fet fisk; lax, makrill, sill, strömming (=omega 3)
Skaldjur
Nötter; valnötter, linfrön, mandlar
Bladgrönsaker; spenat innehåller t.ex. omega 3
Avokado
Olivolja (oliver!), rapsolja
Fullkornsprodukter
Magra mejeriprodukter (obs! kolla innehållsförteckningen så att inga konstigheter är tillsatta)

(And god forbid TRANSFETTER, kommer att skriva om detta senare i veckan, det är verkligen crap).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s