Advanced Nutrition Products

Styrka + cardio

Axlar idag, alltid lika gött faktiskt 🙂 Ska även köra en halvtimma på crosstrainern efteråt. Varför lägger man ofta (jag i alla fall) cardion efter styrkan? Till att börja med har samtliga PT’s jag har haft sagt att både fettförbränning och muskeltillväxt blir bäst om man börjar med vikter och avslutar på löpbandet/cykel/etc… Personligen tycker jag att det behövs mer energi till styrkan än till konditionen så den här ordningen passar ju mig.

Vid styrketräning använder musklerna glykogen (lagrade kolhydrater) som bränsle och vid cardion är det kombinationen av fett och glykogen som gäller. Efter styrketräning är glykogendepåerna ganska små så när man då fortsätter med någon typ av konditionsträning kommer en del av energin att tas även från fettet. Lovely!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s