Advanced Nutrition Products

Detta med att bygga muskler…

Lots and lots of protein….

…är svinjobbigt tycker jag ibland, det är väääldigt mycket man ska tänka på men det går sakta men säkert framåt 🙂

1. Ät var tredje timma: detta är väl egentligen mitt minsta problem eftersom jag alltid är hungrig.

2. Ät tillräckligt med protein: sedan jag började äta kött har detta blivit j*vligt mycket enklare. Visst är proteinpulver ett bra tillskott som jag kommer att fortsätta med (helt omöjligt för mig att annars få i mig mitt dagliga proteinbehov) men det är många ämnen i kött som man behöver. Detta var jag ju medveten om innan men ibland är det ju gött att leva i förnekelse!

3. Ät tillräckligt med kolhydrater: jag måste verkligen hålla koll på vilken typ av carbs jag äter, känns som att jag rullar fram annars. Varför det behövs kolhydrater för muskelbygge är lite komplicerat, handlar om att kolhydrater frigör det muskelbyggande hormonet insulin och om insulin hela tiden finns i blodet måste inte kroppen frisätta katabola hormoner som glukagon och kortisol som faktiskt bryter ner muskelmassan. Det handlar ju inte på något sätt om att frossa i carbs… Bäst effekt blir det om protein och kolhydrater kombineras.

4. Ät tillräckligt med fett: för ca 10 år sedan uteslöt jag i princip ALLT som var fett, det blev inget positivt resultat kan jag säga även om jag trodde det. Viktigt att skilja mellan bra och dåligt fett, fet fisk är t.ex. super.

5. Få i sig vitaminer och antioxidanter: både för immunförsvar och återhämtning.

6. Få i sig tillräckligt med vatten: annars blir ju transporten av näringsämnen mycket sämre = sämre träningsresultat.

7. Ät REN mat: skrev om detta igår, processed food är ju crap – snabba kolhydrater, mindre näringsämnen, smakämnen, tillsatser och utfyllnadsmaterial… Nej tack!

8. Variera! Detta är definitivt min svaga sida, har min favoritmat och älskar vanor och rutiner men kroppen anpassar sig ju som bekant till det mesta, även till kosthållningen. Just nu äter jag lite mer carbs än vanligt så vi får se vad som händer om några veckor…

2 svar

  1. Att äta var tredje timme är väl en krossad myt sedan länge? 😉

    mars 27, 2012 kl. 8:55 e m

    • Gurra!!! Det trodde jag också (går ju ibland 6 tim mellan mina måltider…) tills jag fick detta förklarat av en dietist… Svårt att veta vem man ska tro på här :-)))

      mars 28, 2012 kl. 6:55 f m

Kommentera

