Advanced Nutrition Products

Alkohol och träning

Samtliga läsare av den här bloggen är nog medvetna om att alkohol inte är ett näringämne som kroppen behöver, dock ger alkohol energi: 7 kcal/g (jämför med protein och kolhydrater 4kcal/g).

När jag väl började träna för några år sedan så blev det fortfarande en hel del festande och gym på bakfyllan. Vad hände?

Förutom att man kände sig lite lätt illamående och riktigt seg så når man garanterat högre maxpuls tidigare än normalt (alkohol ökar ju hjärtfrekvensen) och detta leder till sämre prestationsförmåga. Blodsockret sjunker, alltså får man sämre energi och fokus. Dessutom torkar alkoholen ut kroppen (NEJ, det funkar inte att köra model diet genom att hälla i sig alkohol och sedan tro att man ska ha lyckats få ner den där plufsigheten när man vaknar nästa morgon) och det säger väl sig självt att det inte är så himla smart att träna då.

It gets worse!

Att alkohol påverkar hormonbalansen negativt vet man, framförallt stör alkoholen testosteronproduktionen och resultatet blir höjda östrogennivåer och låga testosteronmängder i blodet. Impotens, försämrad spermieproduktion, minskad hårväxt, kvinnlig fettfördeling etc… Inte jättehot som man va? Tjejer som dricker mycket kan drabbas av oregelbunden eller utebliven mens. Låter ju inte heller positivt direkt.

Rådet jag fick av en PT för längesedan var att begränsa drickandet till en gång/månad. Och då rör det sig inte om någon överkonsumtion utan att dricka med sunt förnuft. Den kvällen hade jag igår och mina äpplebellinis var supergoda 🙂

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s