Advanced Nutrition Products

Carb chaos

Jag brukar inte läsa matbloggar men tycker att Kostdoktorn.se är intressant. Läkaren Andreas Een­feldt började ifrågasätta rädslan för naturligt mättat fett och kom fram till att en kost med få kolhydrater kan förbättra hälsan för många, speciellt personer med övervikt och/eller diabetes. Andreas har medverkat i flera tv-program där LCHF har diskuterats och ifrågasatts och det blir ofta hetsiga diskussioner. Varför är det alltid så? Det är ju egentligen fascinerande att folk kan lägga sig i vad andra äter, och sällan med syftet att hjälpa utan att kritisera och rättfärdiga sin egna livsstil. Tydligen så funkar det ju för många att köra en LCHF-diet!

Maten har att göra med ens identitet och livsstil, och förknippas med hälsa och ohälsa.

Jag väljer gärna bort/minskar på carbs eftersom jag blir j*vligt seg och typ svullen i kroppen. Men alla reagerar olika. Lillsyrran kan äta stora portioner pasta i veckor utan att det händer någonting. Alla är olika och man får testa sig fram. För mig funkar det definitivt att dra ner på kolhydratintaget om jag ska shape up lite extra 🙂

Kommentera

