Advanced Nutrition Products

Protein

Åt tidigare ibland fågel/fisk men personligen tycker jag att det är ett j*vla hyckleri att hålla på så. Det är ju till och med bevisat att även fåglar (kyckling är ju dessutom värre än gris egentligen med tanke på hur de föds upp) har en välutvecklad hjärna. Vad gäller fisk är jag osäker… Djur som djur tycker jag.

För att övertyga mig själv att det är nödvändigt att äta djur kommer här lite fakta:

Alla vävnader och celler behöver näringsämnet protein – kroppens byggnadsmaterial med andra ord.

Proteiner omvandlas i kroppen till aminosyror. Kroppen behöver ca 20 aminosyror och kan omvandla en aminosyra till en annan. 9 livsviktiga (essentiella) aminosyror måste dock tillföras via kosten. Animaliska livsmedel innehåller alla livsviktiga aminosyror. I vegetarisk kost måste man se till att få i sig dessa från flera livsmedel, och måste därför planera kosten noggrannare (detta är enligt mig skitjobbigt).

Essentiella aminosyror kan ombildas till icke-essentiella aminosyror, men för detta behövs det hjälp av vitaminer och mineraler. Glutamin, cystein, arginine, ornitine, aspargin och tyrosin är exempel på icke essentiella amiosyror som kroppen kan tillverka själv. Tyrosin behövs bl.a för tillverkningen av hormonet dopamin och noradrenalin. De essentiella aminosyrorna är: Isoleucin, leucin, lysin, threonin, metionin, tryptofan, fenylalanin, valin och histidin (för spädbarn). Äter man animalisk föda så brukar det inte vara några problem med att få i sig alla aminosyror. De essentiella aminosyrorna lysi och treonin är amoinosyror som vegetarianer kan få brist på om man inte tänker på vad man äter. (Därav detta meat project).

Olika aminosyror behövs för olika koppsprocesser. Exempelvis aminosyran tryptofan behövs för att producera hormonet serotonin som bl.a. är viktig för vårt humör och livsinställning. Har man brist på bara en aminosyra så kan det påverka alla de andra aminosyrornas funktion som följd…

Det är ju liksom ganska så uppenbart att jag definitivt inte har fått i mig tillräckligt med protein tills för ca 1 vecka sedan… (Tro mig, det har tagit 1 år av förberedelse!). Nu MAXAR jag proteinet som med allt annat när jag väl har bestämt mig 🙂

Kommentera

