Advanced Nutrition Products

Medicinsk laser

Så här ligger det till med mitt knä (även om jag väldigt gärna förnekar detta fram tills det verkligen gör jätteont!):

“Hopparknä” är en form av överbelastningsskada i knäskålssenan vid knäskålsspetsen. Hopparknä är en vanlig diagnos i ett flertal idrotter som involverar hopp, löpning eller tvära stopp och vändningar. Hopparknä är en form av kroniskt smärtande sena. Det är inte farligt att ”vara igång” om man fått den diagnosen trots att det kan smärta.

Symptom:
• Smygande debut av symptomen
• Smärta vid knäskålsspetsen vid aktivitet
• Ömhet vid knäskålsspetsen
• Viss värk framtill i knäleden efter aktivitet
• Möjligen svårt att sitta med böjda knäleder under längre stund, t ex bilkörning, biobesök (jag måste resa på mig och liksom knäcka lite i knät)
• Besvär längre tid än 3 månader
• Möjligen en viss instabilitetskänsla och svaghet

Ett ”hopparknä” börjar EJ AKUT, ger EJ svullnad i knäleden, ger EJ upphakningar (hrm, det gör det ju i och för sig på mig ibland) och låsningar.

Första gången jag fick detta blev jag rekommenderad att gå till en sjukgymnast, som gjorde världens felbedömning och detta resulterade i att det blev j*vligt mycket värre och jag blev jätteledsen, trodde att jag skulle behöva amputera benet. MEN! Via en kompis innebandyspelande pappa fick jag tips om Laser-Stefan. 1. Han ställde rätt diagnos. 2. Han behandlade skadan med laser. 3. Efter några veckor var knäet nästan helt återställt och jag kunde börja jogga lite igen.

Stefan kan ALLT om idrottsskador. Kolla in hans hemsida här.

Kommentera

