Advanced Nutrition Products

Spring bort ångesten

Det är ju exakt detta jag menar med träning, man kan verkligen bryta ett negativt tänk med motion.

1. Hjärnan påverkas positivt av träning

Nybildningen av hjärnceller i hippocampus ökar, vilket ger bättre förutsättningar för minne och inlärning. Ämnet BNDNF (Brain-derived neurotrophic factor) ökar. Det är ett protein som ger hjärncellerna näring och stimulerar bildandet av nya kopplingar, så kallade synapser.

Man har sett att halten av BDNF är låg hos personer med depression, fetma, hjärtkärlsjukdom, diabetes 2 och demens.

Man blir mer motståndskraftig mot stress, vilket kan vara kopplat till minskad aktivitet i hypotalamus-hypofys-binjurebarkaxeln, vars funktion ofta är ökad vid depression. Fysisk aktivitet ökar halterna av noradrenalin, serotonin och dopamin.

2. Kroppen påverkas positivt

Musklerna slappnar av och bryter en negativ spiral om man har en tendens att spänna sig på grund av stress eller ångest.

Aktivitetet blir en avledande manöver. Det är svårt att ha full panik på en spinningcykel eller under en svettig löprunda.

Bättre hjärt- och lungfunktion tycks ha en länk till den psykiska hälsan, enligt nya amerikanska studier. Depression och hjärtproblem är nära sammanlänkade.

3. Beteendet påverkas positivt

Ger ökad tilltro att klara av saker, ökat självförtroende och förmåga till självkontroll.

Beteendet förändras på ett sätt som bryter passivitet, tillbakadragenhet och isolering.

Träning minskar risken för att återinsjukna i depression.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s