Advanced Nutrition Products

D-vitamin och Omega-3

Måste tipsa om D-vitamin och Omega-3. Tillsammans med mina CLA tar jag detta varje morgon. Ibland även lite extra zink, beror på om jag känner mig seg eller inte… Brukar även lägga till betakarotentabletter i maj (jag är ungefär lika blek som en gris men med lite betakaroten i kroppen blir jag garanterat brunare och bränner mig inte alls lika lätt).

Så varför D-vitamin?

Vitamin-D3 (kolekalciferol) som är den aktiva formen av D-vitamin är i själva verket ett hormon som bildas när huden exponeras för ultraviolett strålning. D-vitamin har en mängd fysiologiska effekter i kroppen. Mest känt är D-vitamin för att det ökar upptaget av kalcium och stärker skelettet.  D-vitamin spelar också en viktig roll i immunförsvaret genom att reglera aktiveringen av T-celler och inflammatoriska processer. D-vitaminbrist kan således leda till benskörhet och ökad risk för infektioner och autoimmuna sjukdomar.

D-vitamin från SELF – 119:- (GLÖM INTE RABATTEN fbblogg!).

Varför Omega-3?

De hälsobringande egenskaperna av fiskolja kommer från två fettsyror – DHA och EPA. Understödjer musklerna, hjärnan och det mentala välbefinnandet. Om äter dåligt med fet fisk eller om du tränar hårt och håller en strikt diet kan ett lågt eller  inget intag av fiskolja vara en begränsad faktor för dina mål. Omega-3 kan även höja din ämnesomsättning och öka förbränningen av fett.

Active Marine Omega-3 från SELF – 199:- (givetvis får ni rabatt på denna också!).

 

Kommentera

