Advanced Nutrition Products

Fat vs Carbs

”Vill man snabbt få i sig ordentligt med protein, vilket många som tränar vill, är kött det bästa sättet…”

Nej nej, proteinshakes är ju det bästa sättet! Inga djur innehåller det heller 😉 Anyway, low carb-hetsen gör att livsmedelskedjorna just nu tjänar riktigt mycket cash på alla som äter bacon och ägg istället för havregrynsgröt. Konsumenterna ratar lightprodukterna (thank god, de smakar piss och innehåller för det mesta mycket annan skit) och vill istället ha naturligt feta produkter.

Jag följer ju inte slaviskt någon LCHF-diet. Jag undviker dock carbs så mycket jag kan MEN jag överdoserar inte smör/grädde/ost mm. Man får hitta någon typ av balans liksom. Dock väljer jag alltid fett framför carbs, mest för att fett är j*vligt mycket godare än kolhydrater! Kan garantera att jag är mer fit nu än när jag för några år sedan gick på ständig ”traditionell” diet. Helt sjukt när jag tänker tillbaka på det faktiskt! Tränar man så tycker jag definitivt att LCHF ger bäst resultat både psykiskt och fysiskt.

2 svar

  1. Anders

    Jag tror aldrig jag har ätit så nyttigt sen jag övergick till LCHF. Grönsaker som sällan fanns på tallriken (förutom något enstaka salladsblad) äter jag kilovis i veckan numera. Och inte blir det så mycket fett heller. Däremot så får skinnet på kycklingen vara kvar och den lilla fettranden på kotletterna och biffarna ger en jäkla god smak på köttet. Förut hade man ett kolhydratintag som en maratonlöpare men inte sprang man maraton. Det skrämmande var att man åt så mycket socker omedvetet. 0.1 % fett läste man men inte fasen trodde man att det var en massa socker istället. Det många inte förstår att kolhydratintaget som Gunde elller Kalla har är vansinne för någon som spelar badminton en gång i veckan. Det är som att tanka 100 liter bensin dagligen fast man bara kör 2 mil om dagen. Det kommer rinna ur tanken och i vårt fall fastnar överskottet under skinnet. Och dom som inte tror att man kan träna utan kolisar så kan jag säga att det går alldeles utmärkt. Jobbar själv på bygge 8.5 timme om dagen och tränar på gym 3 riktiga pass i veckan. Och som gammal styrkelyftare så är det inte några hallontårtepass utan man sliter duktigt. Visst ska man maxa nån gång kan man peta i sig några skivor grovt bröd på morgonen så får man lite extra på toppen. Så nog fan går det att använda kroppen utan massa kolisar. Själv är jag 48 bast och när jag hör 20 åringar knorra att dom inte orkar träna utan hinkvis med pasta så börjar man flina inombords. Diciplin och jävlar anamma är det bästa kosttillskottet. Men det är bara min åsikt och inte på något sätt sanningen för allt och alla.

    februari 1, 2012 kl. 9:13 e m

  2. Ping: Hälsokost | Annorlunda

Kommentera

