Advanced Nutrition Products

Rätt fett

Det står mycket i media just nu angående LCHF – äta fett eller inte verkar vara den stora frågan. Här kommer en lista på vilken typ av fettkällor som är ”rätt”:

DHA
Är en omega 3 fettsyra som ingår som byggsten i cellmembraner, framförallt i vår hjärna. Det är mycket viktigt att fostret får tillgång till DHA under sin utveckling och även under barnets två första år. Finns i fisk och skaldjur.

EPA
Är en funktionell omega 3 fettsyra och är nödvändig för att våra celler ska kunna kommunicera. Har en antiinflammatorisk verkan och kan omvandlas till DHA (efter två års ålder). Finns i fet fisk, exempelvis lax och makrill.

AA
Omega 6 fettsyran GLA omvandlas lätt till AA som med DHA har betydelse som komponenter i cellmembranerna, speciellt i hjärnans celler.

Omega 7
Är en fettsyra som kroppen själv kan producera, som främst finns i hudens och slemhinnornas cellmembran. Tyvärr minskar mängden omega 7 i vår kropp med åldern men också genom påverkan av stress och dålig kost. Finns mycket av i havtornsbär.

Omega 3
Det finns ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror som kallas omega 3. De är så kallade essentiella fettsyror vilket betyder att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. Finns i fisk och anledningen till det är att fisk äter alger som innehåller omega 3. Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen. Omega 3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som bibehåller blodkärlens elasticitet och hjärnans kapacitet förbättras.

Omega 6
Är en fettsyra och precis som omega 3 livsviktigt att vi får i oss eftersom att kroppen inte kan producera den själv. Det finns mycket omega 6 i rött kött. Nötter innehåller normalt en mycket högre andel omega 6 jämfört med omega 3. Äter vi för mycket eller för lite av en fettsyra störs samspelet och kroppen fungerar sämre. Majsolja och solrosolja innehåller stora mängder omega 6.

Omega 9
En enkelmättad fettsyra som även kallas omättat fett. Omättat fett är hälsosammare att få i sig än mättat fett och kan minska halten av kolesterol i blodet. Det kan i sin tur minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Finns speciellt i oliv- och rapsolja.

GLA
Är en omega 6 fettsyra och bildas i kroppen från linolsyra. I vegetabiliska oljor finns stora mängder LA, men kan inte användas i kroppen innan det omvandlas till GLA. Det viktigaste GLA gör är att hålla huden frisk.

Advertisements

Ett svar

  1. Ingalill

    Tips!
    För att kontrollera att man inte har hälsofarligt mycket Omega-6 i förhållande till Omega-3 i cellerna kan man enkelt testa sig med ett fingerstickstest som finns hos http://www.oil4life.se

    januari 18, 2012 kl. 11:32 e m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s